こういうことのようです

JORGEさん、おひさしぶりです。
お元気そうで何よりです。

通常の方法でチケット購入している顧客を優遇しないわけにいかないということでしょうか。

長いので先のレスに貼り付けませんでしたがこういうことのようです。BAのサイトから。

Changes to Accepting Customers with Separate Tickets
Summary of Changes

From 1 June 2016, the oneworld policy on accepting customers travelling on separate tickets was changed.
BA, along with our oneworld partners, has implemented this change in policy which is as follows:

Only those customers that have separate tickets issued in the same PNR/booking will be accepted for
through check-in.

How to handle customers with separate tickets in different PNRs
Customers that have separate tickets issued in separate PNRs/bookings will not be accepted for through
check-in, regardless of which carriers they are connecting on to, including BA or any oneworld partner.
These customers, and their baggage, will only be checked in to the destination showing in the system. No
on carriage details are to be added into the check-in system at any stage.
Please note that where a customer has separate tickets, the Most Generous Allowance (MGA) rule for
baggage does not apply and any excess baggage will apply as per the ticketed sector for that ticket.

What it means for BA and the customer
This change means that the originating carrier is not liable for any rebooking and additional costs incurred
as a result of disruption, for flights on other PNR/bookings.
Customers who have booked a through ticket will continue to receive the full benefits including through
checked bags, MGA and full assistance should their journey be disrupted.

(中略-表)

Changes to Accepting Customers with Separate Tickets

FAQ’s
1. When does the new policy take effect?
The oneworld obligation changed on 1 June 2016 and BA has implemented this change from this date.
2. Why are we making these changes?
Legally speaking, two separate tickets have two separate contracts. Therefore BA is only responsible for
carrying baggage to the destination specified on each separate ticket.
3. So why did oneworld originally offer through check-in even if customers were using separate
tickets?
This policy was brought in when airlines were changing from paper to electronic tickets, around 10 years
ago to ease technical limitations and processes for the customer.
4. At check-in, what information should we give to customers travelling on separate tickets in
separate bookings/PNRs?
Unfortunately for customers who are used to interlining on separate PNRs, BA and other oneworld
member airlines have no obligation to provide any services or benefits beyond those specified in the
traveller’s ticket.
5. How should we manage customers on separate tickets that have missed their second flight due to
disruption?
We will continue to assist customers in rebooking their journey. However, customers will be subject to
the terms and condition of the tickets and there may be additional costs associated to the ticket changes
based on the fare rules. BA is not liable for any duty of care costs.

日頃JORGEさんが厳しく言っておられることが明文化されたに過ぎないということでしょうね。

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1件のコメント

  • CXの件

    誤解を与える書き方かもしれなかったですがCXの書き込みはoneworldの新基準の例として参考までにCXからnoticeを引用しました。ちょうど先ごろこの件でCXからメールが来ていたので。それに、JALは何にも書いてないので。
    CXは緩いほうですね。自社およびグループ間だとスルーチェックしてくれるけど、BAは自社間でしてくれない。ここらあたりがSo Britishなのでしょうかね。

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    QR BA oneworld

    QR・BAを乗り継いでポルトガルに行ってまいりました。報告です。

    先ず出発前にカタール航空(複数カ所)に聞いてみました。Tokyo City Officeでは「基本的に航空券が別切りですと、お荷物のタグもカタール航空でスルーでは着けることが出来ません」とのお返事(メール)でしたが、Narita Airport Officeの方は「希望があれば荷物はスルーできるが、ヒースローはロスバゲも多いので、4時間あるなら一旦引き取った方がいいのでは?」(口答)とのことでした。

    で、当日カタール航空のチェックイン・カウンターでは、「oneworldなのでスルーできます。ロスバゲもまず心配ないと思う。念のためヒースローで(荷物の)チェックをしてくれ。」とのことで、[NRT]QR[DOH]QR[LHR]BA[FAO]で受け付けてもらいました。おまけに、まだweb check-inもできない時間だったのに、BAの搭乗券まで出してくれました。おかげでヒースローでは入国することなく、飛行機もon timeで着いたので、BAのファーストラウンジで退屈な数時間を過ごすハメになりました。(T_T)

    J師の仰せのとおり「ワンワールドは、提携はかなりしっかりしていた」ということでしょうか?
    でも、これが逆(BA→QR)だと受け付けてもらえなかったかもですね, so British。